Életmódváltás kívül-belül

Nature Brand Blog

Nature Brand Blog

Célkitűzés - Milyen a jó cél?

2022. január 23. - Nature Brand Blog
Év végén, év elején sokan tűzünk ki új célokat. Vagy azért, mert elértük az óévre kitűzötteket, és lendületben vagyunk, vagy épp azért, mert nem értük el azokat, és most újra megfogadjuk, hogy tenni fogunk értük.

Az álmainkat, céljainkat érdemes leírni. Az igazán sikeres emberek leírják a céljaikat. Ha leírod, és időnként visszaolvasod, újra és újra betáplálod az elmédbe, hogy mit szeretnél. Segít a megvalósításban. Nem közvetlenül, de közvetetten mindenképpen. Nyitottabbá válsz arra a témára, jobban észre fogod venni a céloddal kapcsolatos információkat, jeleket, lehetőségeket. Vonzani kezded a célod, a célod pedig téged.

Előző bejegyzésünkben ajánlottuk a Year Compass évtervező füzet használatát.
Ezt az írást itt találod:
https://naturebrand.blog.hu/2022/01/03/evtervezo_901

Célokat kítűzni egyszerű, elérni azokat már korántsem biztos, hogy az. Előfordulhat, hogy nem a megfelelő célokat tűzzük ki. Vagy nem is igazán a saját célunkat próbáluk elérni, hanem inkább megfelelni akarunk valaki más elvárásának. Ha már csalódtunk, mert nem sikerült megvalósítani valamit, lehet, hogy el is vette a kedvünket az egész cél kitűzősditől.

Milyenek is a jó célok? Hogyan kell jól kitűzni célokat?

Induljunk az elejéről - sok kérdésre érdemes válaszolni:
  • mit szeretnék elérni?
  • milyen lépéseket fogok megtenni, hogy elérjem azt?
  • milyen kisebb lépésekre bonthatjuk le a feladatokat?
  • milyen egységekre, adagokra, időszakokra, részekre bonthatjuk le a feladatokat?
  • ha valakivel közös célról van szó, ki, miért lesz felelős a célhoz vezető úton?
  • személyes, esetleg titkos célról van szó, amit nem szeretnél világgá kürtőlni, vagy éppen, hogy az ad erőt, ha elmondod mindenkinek, mert akkor jobban elköteleződsz?
Szakértők szerint a céloknak SMART-oknak kell lenniük (smart, mint az angol okos szóból alkotott mozaik szó, az alábbiakban részletezve). Mit is jelent ez? Azt, hogy egy cél legyen:
  • S - specific - konkrét
  • M - measurabre - mérhető
  • A - achievable - elérhető
  • R - relevant -releváns
  • T - time-based - időhöz kötött
Nem konkrét, túlságosan általánosan megfogalmazott vágyakat nehéz céllá változtatni, nehéz elérni, és nem is biztos, hogy tudjuk tudatosítani, amikor elérjük. Pl. sokunknak lehet egy általános célja, hogy boldog szeretne lenni. Célkitűzés szempontjából praktikusan ezt az általános kívánságot tovább vizsgálni, pl. mi az, ami boldoggá tesz, mitől érezném, hogy egy adott pillanatban boldog vagyok. Hol keresem a boldogságot? A magánéletemben, a munkámban, a hobbimban? Mindig az az elvárásom, hogy boldog legyek?

Hasonlóan átalános kívánság szokott lenni év elején, hogy le szeretnénk fogyni. Rendben, de ezzel is feladatunk van: részletesebben kell megfogalmazni, mit is szeretnénk valójában: hány kilót, mikorra, minek az eredményeképp fogunk lefogyni, mi a tervünk a célunk elérésére, stb-stb.
Mérni szinte mindent lehet. Sikerélményt ad, további bátorítást kapsz már apró eredményektől is. Ha méred a teljesítményed, értékelni fogod az erőfeszítéseidet, és ezáltal magadat is, mert látni fogod, hogy bármilyen kis lépésekben is, de haladsz előre.

Fontos az is, hogy elérhetőek legyenek a kitűzött célok. Mondhatjuk úgy is, hogy amikor álomlistát, vágyaink listáját írjuk - mert érdemes ilyeneket is írni - akkor azok közül nem minden lesz adott pillanatban céllá változtatható. De ez így van jól. Álmaink határtalanok lehetnek! Céljainkra érdemes eltalálható távolságból célozni. Az elérhetőség megjelenhet határidőben, nagyságban, megvalósíthatóságban.

Mindezzel nem azt szeretném sugallani, hogy "addig nyújtozkodj, amíg a takaród ér", és "két lábbal a földön kell járni". Nem. Kitűzhetsz olyan célokat is, amik most még elérhetetlennek tűnnek. Van, akit kifejezetten csak olyan nagy célok motíválnak, amiket szinte biztosan nem lehet elérni. Hajrá! Az ilyen emberek viszik előre a világunkat!

A relevancia vizsgálata azt jelenti, hogy megnézzük: a kitűzött célunk valóban fontos és hasznos-e számunkra. Közelebb jutunk-e általa egy még nagyobb célunkhoz? Hozzásegít-e bennünket ahhoz, hogy megvalósítása, elérése által boldogabbak legyünk, értéket teremtsünk. Sokszor a céunk nem is igazán a célunk, hanem egy eszköz valódi céunk eléréséhez. Ha tudjuk, mit miért csinálunk, mindig ott lebeg majd az áhított cél a szemünk előtt, és több energiánk lesz megtenni a szükséges lépéseket még akkor is, ha azok nehezek számunkra, mert tudni fogjuk, hogy miért érdemes, mihez segít hozzá minket.

Érdemes határidőt szabnunk magunkhoz. Több okból is. Egyrészt határidő nélkül sokan nem fogunk fegyelmezetten rendszeresen cselekedni. Másrészt, ha nem tudjuk, hogy mikorra szeretnénk elérni a célunkat, honnan fogjuk tudni, hogy egy-egy részidőben hol tarunk az úton? Csak akkor fogjuk tudni megfelelő részfeladatokra és rész határidőkre lebontani a nagy célt, ha a végcélnak kitűzünk egy dátumot, és onnan visszaszámoljuk és beosztjuk az előttünk álló időt.

Kívánunk sikeres célkitűzést, élményekkel, örömmel teli utazást a célok felé!

Ha környezettudatosság területén keresnél iránymutatást, példákat a változásra, célkitűzésre, olvasd el 30+1 tippünket a környezetbarátabb életmóddal, hulladékcsökkentéssel kapcsolatban itt:
vagy itt:

A Nature Brand Csapatának célja, hogy olyan termékeket tegyen elérhetővé vásárlói számára, amelyekre igaz az alábbiak közül legalább az egyik:

- lebomló anyagból készül
- újrahasznosított anyagból készült
- komposztálható anyagból készült
- megújuló energiát használ
- eldobható, egyszer használatos társaik helyett többször használatos, ún. zero waste termék.

Mára mindennapi témává vált a környezetvédelem, a Föld veszélyeztetése, a túlzott hulladéktermelés.
 
Egy reggel egy anyuka beszélgetett a kisfiával, akinek vettek valami játékot. A fiúcska épp arra lett figyelmes, hogy három csomagolásban volt összecsomagolva a játéka. Az anyukája erre azt kérdezte: "és ez jó vagy rossz?". A fiúcska nem igazán értve a kérdést könnyedén válaszolta, hogy "jó".  Az anyuka arra kérte: "Gondold újra!" Tetszett a hozzáállása, de elég erőltetett volt mégis a beszélgetés. De fontos, és hasznos. És biztosan megtanulja a kissrác már nagyon fiatalon, hogy figyeljen a környezetére, tudatos vásárló legyen, óvja a Földjét, amíg lehet.
 
Ezt szeretnénk kérni Tőled is! Ezért kínálunk webshopunkban újrahasznosított anyagból készült, vagy természetes, lebomló anyagokból készült termékeket, vagy olyan nem előbbi módon készült termékeket, amik valamilyen környezetkímélő technológiát használnak, mint például a vízzel üzemeltethető számológép. Megismertetjük a természetes anyagból készült szívószálat a műanyag helyett, az újrahasználatos bevásárló zsákokat a múanyag zacskók helyett.
 
Nem újdonságok ezek, inkább visszatérés a műanyag előtti korszakhoz, nagymamáink, anyukáink idejéből.
 
Folyamatosan monitorozzuk a termékeinket, figyeljük a vásárlók visszajelzését, és fenntartjuk a jogot, hogy kínálatunkat az igényeknek és a tapasztalatoknak megfelelően módosítsuk, legyen szó bővítésről vagy akár szűkítésről.
 
Mániánkká vált a szelektív hulladékgyűjtés. Képesek vagyunk kilométerekre elcipelni egy szemétrevalót, csak hogy a műanyagba dobhassuk. Csak remélni tudjuk, hogy valóban van értelme külön válogatni. De ha otthon is külön gyűjtöd a műanyagot / fémet, a papírt es az egyebet, benne a szerves hulladékokkal, akkor már megtapasztalhattad, hogy a műanyagos kuka telik meg legelőször. Próbáljuk meg ezt csökkenteni!
 
Célunk, hogy vállalkozásunk segítségével a saját háztartásunkat is minél inkább a környezetkímélő megoldások felé tereljük. Szelektíven gyűjtjük a hulladékokat. Tartósabb csomagolásokat használunk, amiket többször használunk fel. Zero waste csomagolásokat kínálunk, amiket folyamatosan teszelünk mi is. Tovább gondolkodva folyamatosan keressük azokat az eszközöket és megoldásokat, amivel a mi zero waste boltunk is hozzájárulhat a kevesebb hulladék újratermeléséhez, a zero waste életmód (ra való törekvés) hirdetéséhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://naturebrand.blog.hu/api/trackback/id/tr5816809112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása